Dymchuk Gallery представляє виставку «Мавки. Камуфляж» української фотографки-документалістки Олени Гром. В експозиції проєкту представлені фото та відео, що розповідають про спільноту жінок, учасниць волонтерської групи з плетіння маскувальних сіток «Горенські Мавки».
Героїні проєкту — мешканки українського села Горенка. У березні 2022 року село опинилося на лінії фронту і було під постійними обстрілами. За даними ООН, внаслідок російської агресії в Горенці було зруйновано 77% будівель. Для місцевих жителів, які стали свідками смертей та руйнувань, ці події лишились важкою травмою. Звільнення Київської області дало поштовх до відбудови села та відновлення соціальних зв’язків у громаді, але війна триває. Тож жінки Горенки організували волонтерську групу «Горенські Мавки». У них різний вік, професії, соціальний статус, але їх об’єднує бажання робити важливе разом.
Жінки виготовляють сітки, які імітують природний ландшафт, та «кікімори» — маскувальний одяг для снайперів і розвідників, що робить військових непомітними та рятує життя. Потреба в таких засобах є завжди, тож спільнота постійно працює задля підтримки військових. Волонтерки переконані, що маскувальні вироби, виткані з любов’ю та вірою, мають силу оберега.
Головний елемент виставки — фільм, за сюжетом якого героїні проєкту по черзі долучаються до процесу створення «кікімори» та розповідають особистий досвід життя під час війни, ніби вплітаючи свій епізод у загальну канву історії. За задумом авторки у фіналі жінка одягає на себе сплетений маскувальний костюм, як символ єдності, сили жити під час війни, боротися та вірити.
На думку Олени, назва об’єднання «Горенські Мавки» є проявом національної ідентичності спільноти. У найважчі випробування народ звертається до свого коріння, до спільного ґрунту, який тисячоліттями формував національну ідентичність. Мавка — істота української міфології, що також часто зустрічається в українських легендах, художніх творах, мистецтві; зазвичай має опис лісової дівчини, яка одягнена в білу сорочку з довгим волоссям зеленого кольору. Амбівалентна постать на межі світів живих і мертвих, яка вважається символом сили та жіночності, полум’яної самовідданої любові.
«Мавки. Камуфляж» української фотографки-документалістки Олени Гром перегукується з відомим проєктом Енді Воргола «Камуфляж» / Camouflage (1986), де був використаний контраст між безособовістю абстрактного візерунку та яскравою індивідуальністю портрета. Мотив камуфляжу з’являвся в одязі, який Енді Воргол створив у співпраці з модельєром Стівеном Спроузом. За словами авторки, камуфляж, як абстрактний візерунок, пропонує низку трактувань: від скритності до хоробрості, від краси ідилічного пейзажу до нервового напруження снайпера. Така алюзія показує героїнь проєкту в їхній вразливості та водночас як захисниць.
про авторку:
Олена Гром — українська художниця та фотографка-документалістка родом з Донецьку. У квітні 2014 року Олена була змушена залишити рідне місто через окупацію росією сходу України, що вплинуло на вектор її роботи.
Життя попри все — одна з головних тем в роботах художниці. З 2016 року увага авторки зосереджена на людях та місцях, які постраждали від російської агресії.
Проєкти Олени Гром були багаторазово представлені в Україні, США, Австралії, країнах Європи й Азії, а її роботи — відзначено низкою міжнародних премій у галузі фотографії. Серед них:
- 2024 Fine Art Photography Award / 1st Place / Title: Photographer of the Year
- 2024 Xposure International Photography Awards / Festival’s main winner
- 2022 Tokyo International Photo Awards / Prize Gold
- 2022 International Photography Awards / «Best of Show 2022» by curator Dr. Mark Sealy
- 2022 International Photography Awards / 1st Place / Editorial
- 2022 Prix de la Photographie, Paris (PX3) / Gold in Portraiture
- 2020 COCA2020. Center on Contemporary Art / Finalist
- 2018 Slovak Press Photo / Finalist
З 2017 року мешкає у місті Буча.